Men låt det va som det är eller gör det bättre!

Ojoj, ser nu att klockan är halv2 men just nu skiter jag i det, jag är tvungen att skriva ner lite åsikter jag har!
Jag sitter och kollar på Agendas partiledardibatt och de pratar just nu om skokpoletik.

Moderaterna&co har kommit med ett förslag om att starta en mer yrkesinriktad skola, alltså, man får bygga mer om man vill gå bygg, man får klippa mer om man vill gå frisör, Ja, jättebra! Men! Teorin behövs! Det de försöker göra genom att plocka bort så att inte alla blir högskolabehöriga är att de skapar ett klassamhälle, där det blir en prestige i att gå på högre skolor än bara yrkesskola.

Det här kommer skapar ett samhälle där de som inte är så "smarta" eller "duktiga" i skolan kommer jobba på ett och samma jobb hela livet, och det väljer man redan när man är 16 år! Man är inte mogen för ett sånt beslut då, det är bra med valmöjligheter, men det ska vara realistiska val som inte behöver ha en konsikvens hela livet.

Och att de vill sänka platserna på komvux, eller avskaffa IV, helt sjukt! IV hjälpte mig fruktansvärt mycket när jag gick där, jag fick komma bort från min gammla skola, och det var det bästa som hänt mig, och direkt klarade jag lektionenrna som jag tidigare inte klarat. Ge mer hjälp! det är det de handlar om, om någon har det svårt i skolan betyder ju inte de att den personen ska "slippa" eller att en lärare ska tala om för än att man inte klarar det, då är det skolans uppgift att ge hjälp till dem som har det svårt!

Kommentarer
Postat av: Linnéa - fotobloggen.

Hej hej tösen, hälig blogg!

Spana gärna in min och lämna en åsikt!

Puss och kram.

2009-05-19 @ 15:25:05
URL: http://linneahaver.blogg.se/
Postat av: nelle

då får dom som inte är så "smarta" eller "duktiga" i skolan helt enkelt anstränga sej mer så att dom slipper hänga på ett och samma jobb hela livet, det hela handlar om vilket ansvar man är redo att ta och hur väl förberedd man har blivit för det i tidigare skolår, som högstadiet bland annat. jag tycker att dom ska sätta in ett sabbats år mellan nian och ettan på gymnasiet där man får pröva på alla linjer i typ en månad eller två, så man har en liten hum om vad som väntar.

2009-05-19 @ 21:18:54
URL: http://fuckaloo.blogg.se/
Postat av: nelle

då får dom som inte är så "smarta" eller "duktiga" i skolan helt enkelt anstränga sej mer så att dom slipper hänga på ett och samma jobb hela livet, det hela handlar om vilket ansvar man är redo att ta och hur väl förberedd man har blivit för det i tidigare skolår, som högstadiet bland annat. jag tycker att dom ska sätta in ett sabbats år mellan nian och ettan på gymnasiet där man får pröva på alla linjer i typ en månad eller två, så man har en liten hum om vad som väntar.

2009-05-19 @ 21:19:39
URL: http://fuckaloo.blogg.se/
Postat av: Anonym

då får dom som inte är så "smarta" eller "duktiga" i skolan helt enkelt anstränga sej mer så att dom slipper hänga på ett och samma jobb hela livet, det hela handlar om vilket ansvar man är redo att ta och hur väl förberedd man har blivit för det i tidigare skolår, som högstadiet bland annat. jag tycker att dom ska sätta in ett sabbats år mellan nian och ettan på gymnasiet där man får pröva på alla linjer i typ en månad eller två, så man har en liten hum om vad som väntar.

2009-05-19 @ 21:21:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback